Főoldal > Volvo hírek > Mérföldkövek és modelltörténelem > Igazi kalandregény: 20 éves a Volvo C70

Igazi kalandregény: 20 éves a Volvo C70

A C70 fontos szerepet töltött be a Volvo ’90-es éveiben. Projektjét egy kis csapat vitte, amely autószerelmeseket és lelkes tervezőket tömörített. Idén 20 évvel ezelőtt látta meg a világ a modellt.

1996 szeptember 30-án rántották le a leplet a C70-ről a Párizsi Autószalonon. Nemcsak a vadonatúj kocsitest miatt volt kuriózum az autó, hanem a svédektől az első “korrekt” kupé született meg személyében az 1800-as modell óta. Gyártása új folyamatokat rejtett magában az akkor új, svédországi Uddevalla városában.

volvo-c70-5

A Volvo elhatározta, hogy az 1990-es évektől kezdve bővíti személyautó kínálatát egy kupéval és egy kabrióval. A két változat fejlesztése párhuzamosan zajlott, technológiai alapjukat a 850-es jelentette.

Egy kiscsoportos tervezőgárda állt össze 1994-ben. A projektvezető személyében Håkan Abrahamssont tisztelhettük. Mivel a Volvónak nem volt elég tapasztalata a szűk vásárlórétegnek gyártott különlegességek terén, illetve sürgette az idő, a Brit Túraautó-bajnokságban (BTCC) már partner Tom Walkinshaw Racinggel (TWR) kötött megállapodást.

“Kétség kívül ez az autós projekt adta a legnagyobb élményt számunkra valaha” – mondja  Håkan Abrahamsson napjainkban. A Volvo olyan projektvezetőt akart, aki kicsit fiatalabb az átlagosnál, aki még 40 év alatt lesz akkor, amikor elkészül a C70.”

volvo-c70-9

A csapat mindössze néhány hónap alatt állította össze a projektet, s szinte azonnal versenytárs-elemzéssel kezdtek. A gárda szünetei semmissé váltak, helyette Dél-Franciaországban kupékat és kabriókat béreltek, hogy megtapasztalják a főbb versenytársak által nyújtott minőségi szinteket.

Később ugyan szóba jöhetett már a nyaralás, de ekkor sem szakadt meg kapcsolatuk az éppen tervezendő modellel. A családos kirándulások aktív résztvevőjévé váltak a kupék, és így olyan megjegyzések, észrevételek születtek a tervezők közvetlen környezetében, amelyeket szakmai szemmel nem is vettek volna figyelembe. Az éppen haladó projekthez jól jöttek az ötletek, s a családi véleményekre a jövőben is adtak.

volvo-c70-7

A dizájn behatárolása és a fejlesztőmunka nagy része a TWR központjában zajlott, az angliai Oxford mellett. A Volvo a technikai alapért felelt, meghatározta, milyen karakterű legyen az újdonság. A TWR feladata a megjelenés kialakítása és a gyártás lebonyolítása volt. A teljes fejlesztőcsapat egy pajtában dolgozott, ahol egyébként a TWR tulajdonosa, Tom Walkinshaw autógyűjteményét tartotta.

A brigád szokatlanul nagy szabadságot kapott az autó alakjának meghatározásakor. Peter Horbury vezető meg akarta törni a kocka Volvók sorát valami újjal. Amikor a TWR munkatársa, Ian Callum előhozakodott egy skiccel, amelyen egy kupé szerepelt jelentősen ívelt tetővonallal, formás oldalakkal, döntés született az ügyben. Szinte majdnem teljesen változatlan maradt a külső a gyártásig.

Az új autó tengelytávja a Volvo 850-esével megegyező volt, de takarosabb összhatást keltett. Mivel már a kezdetektől fogva tudták a tervezők, lesz tetőtlen kivitel is, a kupéval együtt párhuzamosan határozták meg a formát.

volvo-c70-10

 A C70 fejlesztési időszaka karcsú, mindössze 30 hónapot ölelt fel az első tanulmánytól kezdve az első legyártott modellig. A TWR-rel való együttműködés elengedhetetlen volt ennek eléréséhez, és a projekt költségei is könnyebben kézben tarthatóak voltak.

A Volvo későbbi dizájnért felelős főmunkatársát, Peter Horbury-t teljesen lenyűgözte a C70 bemutatott stílusnyelvezete: “Eldobtuk a dobozt, de meghagytuk a játékot benne” – fogalmazott az első sajtószemle alkalmával, amikor egy sáfrány sárga C70-essel hajtott a színpadra.

volvo-c70-3

A front tisztán kapcsolódott a Volvóhoz, míg a test jelentősen áramvonalasabb volt a vállalat korábban bemutatott autóihoz képest – hosszú idő után először. A C70 olyan irányzatot képviselt, amely később számos jövőbeli modellt meghatározott.

A választás szabadsága fontos szempont volt vásárlói szempontból egy olyan autó esetében, mint a C70, így nem véletlenül szerepelt a listán 17 különböző szín. A beltérben az anyagok és a színek összesen 40 kombinációja fogadta az ügyfeleket, szinte végtelen volt az opció.

volvo-c70-2

Alap dolog volt, hogy a sebesség együtt járt a remek megjelenéssel. A C70 öthengeres turbómotort kapott, melynek csúcsváltozata, a 2,3 literes egység 240 lóerő leadására volt képes. Az erőforrás egyébként a 850R-ben is szolgálatot teljesített. Egy visszafogottabb változat, a 2,5 literes, 193 lóerős, valamint egy 2,0 literes, 180 és 225 lóerős blokk is elérhető volt. Utóbbi kiviteleket olyan piacokra szánták, ahol a hengerszám alapján kellett fizetni az adókat.

Noha alapvetően élményautónak készült a C70, az utasoknak és a csomagoknak még mindig elegendő hely maradt. A biztonság a fejlesztés legelejétől kiemelt szempont volt, így oldalvédelmet, oldalsó légzsákokat, övfeszítőket és ráfutásos baleset elleni védelmet is kapott a modell.

volvo-c70-6

A Volvo a TWR-rel együtt alapította meg a részben birtokolt Autonova vállalatot Uddevallában. A svédek megszűnt, korábbi üzemét újjáépítették, hogy kivételes autókat gyárthassanak benne. A klasszikus gyártósor helyett csapatok mozogtak és dolgoztak a C70-eseken egymást követően. A kapacitás 20 ezer modell volt évente.

A Volvo C70 Coupé bemutatásakor már beharangozták, kabrió kivitel is érkezik hamarosan. A tetőtlen változat egy évvel később debütált, a Volvo számára úttörőként a kategóriában. A svédek ettől a pillanattól kezdve kételkedtek a kabriók biztonságában, de a C70-ben olyan megoldásokat mutattak be, mint például a ráfutásos baleset esetén, a hátsó ülések mögött aktiválódó két nyúlvány. A szélvédő keret egy egységet képezett az alappal, anyaga magas szilárdságú acél volt.

volvo-c70-11

A dizájn kiállta az idő próbáját, és nem változtattak rajta jelentősen az első generációs modell kilencéves pályafutása alatt. A Volvo C70 gyártása 2002-ig, a tetőtlen kivitel élete egészen 2005 áprilisáig tartott. Eddig összesen 76 809 C70-es talált új gazdára, amelyből 27 014 kupé és 49 795 kabrió volt.

A második generációs C70 kabrió háromrészes keménytetőt kapott, Pininfarinában készült, és 2005 szeptemberében mutatkozott be Párizsban.

10 dolog, amit talán nem tudsz Volvo C70-ről

  1. A C70-be a világ valaha volt egyik legjobb hangrendszerét szerelték. A hangszórók a neves dán Dynaudio cégtől érkeztek. Dolby Surround hangzás, akár 4*100 wattos erősítők.
  2. A 17 különböző szín José Diaz de la Vega tervező felügyelete alatt született meg, aki a belső tér kialakításában is fontos szerepet töltött be. A külsőért Anders Gunnarsson felelt nagy részben.
  3. Svédországban különleges klubja van a C70-tulajdnosknak. A lelkes tagok felvonulást rendeznek az uddevallai gyártól egészen a göteborgi Volvo múzeumig a 20. évforduló alkalmából.
  4. A párizsi bemutatót online is nyomon lehetett követni – Európában először.
  5. 1998-ban a C70-et minősítették a legjobb Volvónak a J. D. Power felmérése alapján a vásárlók elégedettségének viszonylatában. Összetettben az 5. lett.
  6. A finn Valmet cég egyedi tetőt készített a C70-hez, amelyet ugyan nem helyeztek sorozatgyártásba, de az utódmodell 2005-ben ilyen típusút kapott.
  7. Tom Walkinshaw, a TWR csapat vezetője tapasztalt versenyző volt, aki háromszor nyert túraautó-világbajnokságot, emellett két győzelmet szerzett a daytonai és a Le Mans-i 24 órás versenyeken.
  8. 1999-ben a Volvo felvásárolta a TWR-t az Autonovából, így a termelés teljesen házon belül folyt. Később a svédek az olasz Pininfarinával alapítottak közös céget.
  9. Az 1996-os The Saint című filmben a Val Kilmer alakította Simon Templar egy Garnet Red C70-est vezetett – a hivatalos bemutató előtt. Nagy titkolózásra volt szükség.
  10. A C70-es előzetes tájékoztatója egyszerű, de hatásos volt. Elegáns képek szerepeltek benne, egy kevés technikai adat, no meg egy háromsoros idézet Peter Horbury-től: “Olyan autót próbáltam megalkotni, amelyet az emberek akarnak, nem olyat, amire szükségük van.”

A Volvo Car Groupról

A Volvo 1927-ben született meg. Mára az egyik legismertebb és legnagyobb elismerésnek örvendő márkának számít a világban. 2015-ben 503 127 modellje kelt el nagyjából 100 országban. A Volvo Cars-t 1999-ben az amerikai Ford Motor Company, majd 2010-ben a kínai Geely Holding vásárolta meg.

A 2015-ös decemberi adatok alapján a Volvónak majdnem 29 ezer alkalmazottja vanvilágszerte. A Volvo Cars irodája, termékfejlesztő részlege, marketing és adminisztrációs osztálya Göteborgban, Svédországban található. A központ Sanghajba került. A gyártás Göteborgban, Belgiumban és Chengduban zajlik, míg a motorokat Skövdében és Zhangjiakou-ban, a karosszéria elemeket pedig Olofströmban állítják elő