Főoldal > Volvo hírek > Autók > Volvo 480 ES – úttörő különlegesség a múltból

Volvo 480 ES – úttörő különlegesség a múltból

A 480 ES volt az első Volvo, amely soros motorral és elsőkerék-hajtással készült. Idén 30 éve, hogy az ék alakú autó hivatalosan debütált a Genfi Autószalonon.

Az 1986 március 6-án megnyílt kiállításon a Volvo 480 ES egyike volt azon autóknak, amelyek a legtöbb látogatót vonzották. Az évtized első sportautója a svédektől ekkor mutatkozott be a nagyközönségnek, ráadásul elsőkerék-hajtása is újdonságnak számított. Az alacsony, ék alakú kocsitest és a felnyíló lámpák egytől-egyig jövőbe mutató technológiának számítottak, nem beszélve a széles hátsó ablakról.

Számos skicc született olyan dizájnerektől, mint például Carozzeria Bertone vagy a vezető tervező Jan Wilsgaard, de végül a holland John De Vries rajzai kaptak zöld utat. A dinamizmus és az egyéniség kulcsfontosságú volt az autó küllemének meghatározásakor.

A belső tér szintén innovatívnak számított az egyedi műszarfal panellel és az állítható támlájú hátsó ülésekkel. Az utasteret Peter Horbury álmodta meg, aki később vezető dizájner lett a Volvónál.

A 480 ES alapfelszereltsége is gazdag volt új technológiákban. Az egyik különlegesség az elektromos információs központ volt, egy kis kijelző, amely megjelenítette az üzemanyag-fogyasztást, az átlagsebességet, a még megtehető utat és a külső hőmérsékletet. Mindezt természetesen digitálisan.

6350_Volvo_480_ES

A Renault-tól származó, 1,7 literes benzinmotor teljesítménye 109 lóerő volt katalizátorral. Ez 190 km/órás végsebességre és 9,5 szekundumos 0-100-as sprintre volt elegendő. Amíg a motorerő nem volt kiemelkedő, a vezetési tulajdonságok illettek a sportos megjelenéshez.

1988-ban debütált a 480 Turbo, amely 120 lóerő leadására volt képes turbófeltöltővel és intercoolerrel.

1993-ban egy új, 2 literes erőforrás látott napvilágot a 480 ES szériában 110 lóerővel és nagy forgatónyomatékkal.

A 480-as széria inkább díszautónak készült, mint tömeggyártású modellnek. Azonban sokkal több volt a Volvónak, mint ahogyan azt sokan gondolták a genfi kiállításon 1986-ban.

A 480 volt az első autó a Galaxy projektben, amely határa a csillagos ég volt az új technológiák terén: a hátsókerék-hajtást leváltották első- vagy összkerékhajtásra, emellett új motorváltozatokat fejlesztettek.

A Galaxy projekt 1978-ban kezdődött. Két évvel később az első elsőkerék-hajtású prototípus készen állt. A munka ezután úgy oszlott meg, hogy a svéd részleg a nagyobb autókért, mint például a 850-ért felelt volna, míg a holland a kisebb modellekért a 440, 460 és 480 személyében.

Voltak elképzelések egy kabrió 480 ES-ről is, s noha 1990-ben Genfben bemutatkozott a koncepció, sorozatgyártására soha nem került sor éppúgy, mint a tanulmány Targa változatéra sem. A nyitott 480 ES három darabja a Volvo gothenburgi múzeumában tekinthető meg.

A Volvo 480 ES fő piaca Európa volt. Legnagyobb számban az Egyesült Királyságban fogyott, ahol 22 ezer új tulajdonost boldogított. Gyártása Bornban zajlott, majd 1995 szeptemberében ért véget. Ezzel egy időben egy új kompakt modell, az S40 tűnt fel. Összesen 76 375 Volvo 480-ast építettek.

Half profile Volvo S90 Mussel Blue

A Volvo Car Groupról

A Volvo 1927-ben született meg. Mára az egyik legismertebb és legnagyobb elismerésnek örvendő márkának számít a világban. 2015-ben 503 127 modellje kelt el nagyjából 100 országban. A Volvo Cars-t 1999-ben az amerikai Ford Motor Company, majd 2010-ben a kínai Geely Holding vásárolta meg.

A 2015-ös decemberi adatok alapján a Volvónak majdnem 29 ezer alkalmazottja van világszerte. A Volvo Cars irodája, termékfejlesztő részlege, marketing és adminisztrációs osztálya Gothenburgban, Svédországban található. A központ Sanghajba került. A gyártás Gothenburgban, Belgiumban és Chengduban zajlik, míg a motorokat Skövdében és Zhangjiakou-ban, a karosszéria elemeket pedig Olofströmban állítják elő.